هدیه تبلیغاتی کالاهایی هستند که عمدتاً بر روی آنها نام تجاری، لوگو (آرم) یا شعار قرار میگیرد. هدایای تبلیغاتی به منظور استفاده در بخش بازاریابی (Matketing) و به منظور استفاده در برنامه ارتباط گرفتن با مشتریان استفاده میگردند. این هدایای تبلیغاتی در نمایشگاهها و کنفرانس اهدا میشوند تا نام یک شرکت یا سازمان، برند یا یک اتفاق خاص را در میان مخاطبان ترویج کنند. اهدای هدایای تبلیغاتی عموماً بخشی از کمپین تبلیغاتی چریکی (پارتیزانی) به حساب میآید.
هدیه تبلیغاتی هدیه ایست که یک شخص یا یک بنگاه اقتصادی جهت معرفی مجموعه یا محصول یا برند خود یا ترویج و تبلیغ از محصولاتی به عنوان هدیه استفاده مینماید که نام و برند خود را روی آن حک نمودهاست و آن را به مخاطبین خود (بازار هدف از قبل تعیین شده) تقدیم مینماید. به این گونه محصولات هدیه یا هدایای تبلیغاتی گفته میشود.